1669 پشتیبانی سریع
تعمیرات لوازم خانگی

اصول چیدمان مواد در یخچال براساس میزان سرما

1368 بازدید
اصول چیدمان مواد در یخچال براساس میزان سرما

یکی از مهمترین نکات در نگهداری از یخچال، نحوه چیدمان ماده غذایی است. در واقع این موضوع از دو منظر اهمیت دارد:

1-   نحوه چیدمان مواد غذایی در قسمت های مختلف یخچال، میزان فشار به موتور یخچال را تعیین می کند در نتیجه ارتباط مستقیم با سلامت یا خرابی و نیاز به تعمیر یخچال دارد.

2-   از طرف دیگر، محل قرار گیری ماده غذایی در یخچال با مدت ماندگاری آن رابطه مستقیم دارد.

نکته بسیار جالب و ضروری در ارتباط با یخچال این است که سرما در قسمت های مختلف یخچال با هم متفاوت است و لذا شما در چیدمان مواد غذایی در داخل یخچال باید به این نکته توجه داشته باشید. برای این منظور، ما قسمت های مختلف یخچال را از نظر میزان سرما و مواد غذایی مناسب آن ها، بررسی می کنیم.

درب یخچال:

گرم ترین قسمت هر یخچال، درب آن است زیرا درب یخچال به محض  باز شدن، در ارتباط با دمای بیرون قرار می یگرد و لذا زود گرم می شود لذا در طراحی یخچال ها، به گونه ای برنامه ریزی شده است که انرژی زیادی برای سرماسازی این قسمت صرف نشود به دلیل این که با هر بار باز شدن درب یخچال، عملا انرژی زیادی هدر می رود. بنابراین در این قسمت باید موادی نگهداری شود که نیاز به سرمای زیادی ندارند و احتمال فاسد شدن آن ها بسیار کم است. به طور کلی تمام تمام مواد خوراکی که در فروشگاه ها بر روی قفسه ها قرار می گیرند، می توانند در درب یخچال جا گذاری شوند ولی به عنوان مثال گذاشتن غذای گوشتی در درب یخچال یک اشتباه بزرگ است زیرا گوشت برای فاسد نشدن به سرمای زیاد نیاز دارد و در درب یخچال این امکان فراهم نیست.

طبقه های بالای یخچال:

ما می دانیم که هوای سرد سنگین است و در پایین قرار می گیرد ولی هوای گرم سبک بوده و به سمت بالا می رود لذا در داخل یخچال، هر چه از پایین به سمت طبقه های بالا می رویم، سرما کمتر می گردد. البته طبقه های بالایی نسبت به درب یخچال، سردتر هستند. به طور کلی در این قسمت ها باید موادی گذاشته شود که نیاز به پخت کمتری دارند برای مثال سیب زمینی سرخ شده، مواد غذایی فرآوری شده همانند گوشت و…

طبقه های پایین یخچال:

همان گونه که گفتیم، پایین ترین قفسه یخچال، بیشترین سرما را دارد. به همین دلیل در قفسه های پایین باید موادی قرار گیرد که هم نیاز به مدت زمان پخت بیشتری دارند و هم احتمال فاسد شدن آن ها بسیار است.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

نام شما *
ایمیل شما *

 1669